12 Mart 2010 Cuma

The Picture Of Dorian Gray


"Kesinlikle okumanız gereken kitaplar bunlardır." demek istediğim, fakat deyemeyeceğim kitapları anlatacağım size bir hafta boyunca.

Ben yeni veya eski fark etmez "iyi" olan her kitabı okurum, bunun için kitabın sonunu da beklemem; ilk 100 sayfada bana ispatlamalı nasıl bir kitap olduğunu, zira onlarca kitabı yarım bırakıp, arkasından atıp tutmuşluğum vardır, bundan sonra da bu huyum devam edecek elbette...

Bununla birlikte benim yarım bıraktığım kitapların hemen hemen hepsi yeni yazılmış kitaplardı, yani yeniye karşı keskin bir önyargım olmasa da, eski için deyebilirim ki daha iyidir.O nedenle bu hafta paylaşacağım kitapların hemen hemen hepsi, yıllar yıllar önce yazılmış kitaplar olacaktır...

İlk kitap; Oscar Wilde'dan, Dorian Gray'in Portresi; estetik üzerine manifesto...
Kitaptan önce kesinlikle okumanız gereken birşey varsa; o da bu kitabın önsözüdür.Oscar Wilde'ın yazdığı önsöz, müthiş sanat tasvirleriyle başlar ve son olarak "all art is quite useless." (Sanat tamamiyle gereksizdir.) sözüyle biter.Oscar Wilde esasen tek cümle ile kitabı anlatmıştır, bu kitap kesinlikle kusursuzdur, harikadır, olağanüstü bir sanat eseridir, fakat gerçek hayat düşünüldüğünde kesinlikle uzak durulması gereken bir kaynaktır bu kitap, korkunçtur...

En sevdiğim -okuyan herkesin en'i olacak- roman karakterlerinden biri olan, Lord Henry'i de içinde barındıran romandır.Lord Henry'nin sinik, hazır cevap ve "ben her boku bilirim." halleri ve bunu tasdiklediği aforizmaları şahanedir, romanı götüren biraz da budur.(Herkesin hastası olduğu Ezel var ya...orada Dayı var...hah! Lord Henry'nin ancak gerizekalı hali Dayı olur.3. sınıf senaristlerin gücü bir Lord Henry çıkaramaz yani...)

Oscar Wilde bu kitapta olmak istediği kişiyi -Dorian Gray- anlatmıştır, fakat insanlar onun -Lord Henry- olduğunu düşünmüştür, oysa Oscar Wilde ne yazık ki yalnızca -Basil-'dir.

Bazı kitaplar vardır, özetini okumanız yeter, bir şey kaybetmezsiniz tamamını okumazsanız.İşte Dorian Gray öyle bir kitaptır ki hiç bir cümleyi kaçırmamak gerekir, her cümleni altı çizilmeye değer bir romandır.

Son olarak, kitabı alırken öncelikle önsöze bakın yerli yerinde mi deye.Sonra okumaya başlayın; hiç görmediğiniz, fakat kusursuz güzellikte olduğundan kuşku duymadığınız Dorian Gray büyülesin sizi...
Peki Dorian Gray'i bu kadar güzel yapan neydi esasen?Kaşı, gözü mü?Hayır...masumluğu, çocuksuluğu olabilir mi bu güzelliğin kaynağı?Peki ne zaman bu güzellik kirlenecektir?Sebebi nedir?Neden bir gün bitmek zorundadır?

290 sayfaya sığamayacak büyüklükte bir roman The Picture Of Dorian Gray.

4 yorum:

  1. Eğer bu kitabın Türkçesi okunacaksa Varlık'tan çıkmış olan Selahattin Hilav çevirisi okunmalı bence. Bulunamazsa Can'dan çıkan Nihal Yeğinobalı çevirisi. Fakat kesinlikle tuhaf yayınevlerinden çıkmış kötü çeviriler değil. Bu yazıya eklenen fotoğrafta olduğu gibi. Dorian Gray'dan sonra Wilde'ın İletişim'den çıkan Sanatçı: Eleştirmen, Yalancı, Katil kitabı tuz biber ekecektir Wilde'ın estetik ve ahlak üzerine olan düşünceleri üzerine.

    YanıtlaSil
  2. Ah bu kitaba başlayıp yarım bırakmak zorunda kalmıştım (annemin kütüphane kartıyla almıştım, İzmir'e dönecektim, bitiremedim dönmeden önce, geri verildi kitap...) şimdi görünce tekrar okumak, bitirmek geldi içimden.

    YanıtlaSil
  3. Ben birkaç ay önce filmini izlemiştim. İzledikten sonra keşke önce kitabı okusaymışım diye düşündüm.
    Film bu kadar çarpıcıysa kimbilir kitap nasıldı?
    Önce kitap - sonra film oluyor da, önce film- sonra kitap yapamıyorum. Hayal gücüme yapacak bişey kalmyor, sıkılıp bırakıyorum. Tecrübeyle sabit: Boleyn Kızı :)

    YanıtlaSil
  4. Ben de aynı senin gibiyim Euphoric ve ne talihsizliktir ki ben de artık filmini izlemiş bulundum. :(

    YanıtlaSil

Related Posts with Thumbnails