12 Mayıs 2010 Çarşamba

Hipokrat yemini yoktu bir zamanlar: Hekim

Hekim, orjinal adı ile "The Physician" Amerikalı yazar Noah Gordon'ın romanı..
Yazarla ilgili hiçbir fikrim yoktu kitabı okurken.
Üstelik kitabın kapağı da çok iticiydi, ilgi çekici gelmemişti bana.

Ama başladıktan sonra elimden bırakamadım.

herşeyden önce, çok sürükleyici bir roman. Geçmişi büyük bir maharetle anlatıyor, 11. yüzyılı bütün haşmeti, görkemi, dehşeti ve sefaleti ile gözlerimizin önüne döküyor. Gitmiş, yaşamış, gezmiş görmüş gibi oluyorsunuz, yazar çok okuyan mı bilir çok gezen mi sorusunun yanıtını değiştirecek kadar özenli anlatmış herşeyi.

Kitapta kahramanımız Rob, önce ailesini kaybeder, sonra da hepsi teker teker evlatlık verilen kardeşlerinden kopmak zorunda kalır. Fakat şansı yaver gider ve bir berber-cerrah'ın yanına çırak olur.  (Eskiden berberlerin aynı zamanda tıbbi bilgisi olan ve köy kasaba dolaşarak türlü hastalıkları iyi etmeye çalışan, diş çeken, çıban patlatan vs. vs. kişiler oldugunu da bu kitaptan öğrendim)

Rob, mesleğe gönül verir ve gerçek bir hekim olmak ister, ancak o yüzyılda, bilim batıda değil doğudadır, batıdaki hekimlerin hemen hepsi yahudidir. Yurdunda gidebileceği bir okul bulunmayan Rob'un hekim olma arzusu onu iran'a, İbni Sina'nın talebesi olmaya kadar götürecek, ona tehlikeli ama fedakarlıklar ve zaferlerle dolu bir mücadele yaşatacaktır..

Kitap adeta bir genel kültür hazinesi. Avrupa'dan başlayıp İran'a kadar uzanan hikayede, değişik kültürler ve coğrafyalarla ilgili pek çok ayrıntıya yer verilmiş. Özellikle yahudilerin ibadetlerinin, müslümanlarınkine olan inanılmaz benzerlikleri beni hayrete düşürdü. aynen bizdeki sabah namazı gibi onların da sabah duası bulunuyormuş.

Beni en çok etkileyen kısımlar, Rob'un kedisinin başına gelenler, İran'daki maraton koşusu ve Rob'un yasak çalışmalarının olduğu bölümlerdi...O dönemin yoksunlukları, alışkanlıkları  ve dönemin Avrupası ve İran'ına ait atmosfer de çok becerikli biçimde aktarılmış.

Hekim kesinlikle, tavsiye edilecek, okunası bir kitap. Kitapla ilgili illa ki kötü birşey söyle derseniz, Rob karakterinin Noah Gordon tarafından yaratılmış, tarihsel gerçekliği olmayan biri oluşu derim. Çünkü ben nedense, Rob gerçekten varmış gibi okudum kitabı ve öyle birinin aslında hiç yaşamadığını idrak ettiğimde biraz hayal kırıklığına uğradım açıkçası. Aslında böyle kararlı bir mücadeleyi, belki de kimsenin başarması mümkün değildi o zaman, çünkü sadece ingiltere'den irana gitmek dahi 2 sene sürüyormuş!

On üzerinden puanım: 9

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts with Thumbnails